Sesi Soal Jawab

Soalan 1
Salam sejahtera Ustaz, saya mahu bertanya adakah puasa saya dikira oleh Allah S.W.T sekiranya ada darah keluar dari tubuh samada tercedera, tertikam, ditikam, disula, darah dari hidung dan lain-lain?
Tuah Khalili, Bekas banduan
Jawapan:
Puasa saudara takkan batal kerana yang membatalkan puasa adalah yang masuk ke rongga badan bukan yang keluar dari tubuh.

Soalan 2
Ustaz saya pernah berniat nak berbuka sebelum masuk waktunya. Adakah puasa saya batal serta merta?
Muhd Fazrul, Pelajar
Jawapan:
Menurut mazhab Syafie, Hanbali dan Hanafi, tindakan sebegini boleh membatalkan puasa. Kalau tak nak batal, adik perlu kembali berniat dan membetulkan niat.

Soalan 3:
Assalamualaikum Ustaz, saya tak puasa selama dua hari sebab terpaksa makan ubat kerana saya mengalami demam yang tak membawa kematian. Perlu ke saya ganti puasa saya tu?
Ghogaru, Tumblrer berwibawa
Jawapan:
Jika seseorang itu tidak berpuasa dengan sebab sakit, dan sakit tu ada harapan untuk sembuh maka wajiblah anda gantikannya.

No comments: